Monday, April 28, 2008

222 Ahli Parlimen angkat sumpah pagi ini

KUALA LUMPUR: Seramai 222 Ahli Parlimen yang dipilih pada pilihan raya umum lalu, pagi ini akan mengangkat sumpah di Dewan Rakyat di hadapan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Proses mengangkat sumpah dijadual bermula jam 10 pagi dan sebaik selesai, usul memilih dua Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat akan dijalankan. Mereka yang merebut satu daripada dua jawatan ialah Ahli Parlimen Kepong, Dr Tan Seng Giaw yang juga Timbalan Pengerusi DAP yang bersaing dengan dua calon Barisan Nasional (BN) iaitu Ahli Parlimen Santubong, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Ahli Parlimen Beluran, Datuk Ronald Kiandee.

Pada persidangan Dewan Rakyat kali ini, 140 ahli Parlimen mewakili BN manakala 82 membabitkan pakatan parti pembangkang. Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail turut mencipta sejarah apabila dipilih sebagai Ketua Pembangkang wanita pertama. Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin akan menyempurnakan Istiadat Pembukaan Penggal Pertama Majlis Parlimen Malaysia Ke-12, esok.

Mesyuarat pertama Dewan Rakyat kali ini akan bersidang selama 16 hari.

-Berita harian

No comments: