Sunday, April 13, 2008

Antara Salakan anjing dan ladang babi

Assalamualaikum..,,ketika memandu pulang lewat petang tadi ana mendengar siaran salam masjid radio ikim kendalian ust zamri zainal abidin.ketika asyik mendengar maklumat pengisian masjid dan surau dari pemanggil juga dari sms yang dibaca olih ust zamri terjadi satu yang menarik perhatian iaitu bilamana panggilan talipon diterima olih ust zamri daripada pn salwa binti baharom dari masjid alfalah subang jaya.

ketika pn salwa memaklumkan aktiviti masjid alfalah kedengaran dengan agak jelas suara salakan anjing sehingga ana yang sedang asyik turut terasa semacam teruja dengan salakan tersebut.terasa damai dihati.ana ingatkan ana seorang sahaja yang perasan salakan tersebut tetapi ust zamri sebagai pengacara turut teruja bila mana ust zamri mengulas mengenainya sesudah selesai pn salwa memberikan maklumatnya.

kata ust zamri"ketika pn salwa menyampaikan maklumat kedengaran satu suara latar(salakan anjing).itulah bukti bahawa kita umat islam adalah jiran yang penyayang,bukti umat islam bolih hidup dengan jiran yang bukan islam. kita adalah agen agen damai".

itulah lebih kurang kata ust zamri yang bolih ana petik yang menunjukkan dia juga teruja dengan suara salakan anjing tersebut.dan ulasannya membawa seribu makna kepada kita rakyat malaysia.sebelum itu disebelah petang ini juga ana singgah di rumah kawan di paka.

ketika dirumahnya ana terpandang gambar yang disiarkan olih utusan"MELOYA" yang menunjukkan sekumpulan orang melayu (dipercayai orang UMNO) sedang menunjuk perasaan dihadapan pejabat exco selangor teresa koh kerana membantah projek ternakan babi tertutup bernilai RM100 ribu. dari gambar tersebut kelihatan kain rentang yang bolih ana katogerikan sebagai biadap dan berbaur perkauman.

hal ini menyebabkan ana termenung sebentar apabila mendengar ulasan ust zamri tadi.sungguh tidak diduga 2 kejadian yang berbeza suasananya bolih terjadi dan ianya terjadi di selangor darul ehsan.mana mungkin orang melayu selangor bolih jadi sebegitu biadab walhal salakan anjing tadi membuktikan orang melayu selangor bolih hidup dengan aman damai dan saling hormati menghormati dengan bangsa berlainan agama.itulah persoalan yang menjadi tanda tanya sepanjang pemanduan pulang dan sesudah mendengar ulasan uts zamri.

dirumah apabila ana membuka komputer dan melayari internet, tiba tiba terpampang "offline messages"(dengan izin) dari seorang kawan yang berada di mesir(penuntut alazhar) seperti dibawah: " Anda boleh rujuk kitab Abu Ala Maududi bertajuk Hak Bukan Islam Dalam Negara Islam... antara kesimpulannya sesuai dgn keadaan negara kita...


1) Pemerintah Islam wajib mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya terhadap umat Islam...

2) Pemerintah Islam wajib membenarkan perkara-perkara yang dibenarkan oleh agama rakyat mereka (yang non Muslim) untuk lakukan, contohnya tidak dibenar ganggu tempat peribadatan mereka, tidak boleh meroboh bahan sembahan mereka, membenarkan makan khinzir dan meminum arak...

3) Semua agama mengharamkan judi dan pelacuran... maka, pengharamannya adalah mutlak tidak kira agama apa pun...

4) Arak dan makan khinzir dibenarkan kepada non Muslim... maka, pemerintah Islam perlu menyediakan tempat atau premis yang tertutup, khas untuk non Muslim"

terpegun seketika membacanya, dan seketika ana rasakan ada yang tidak kena dengan tunjuk perasaan tersebut.tiba tiba ana teringat kata kawan ana ketika ana melihat gambar tunjuk perasaan tersebut.katanya "kalau aku ada kat selangor pun aku akan turut serta tunjuk perasaan itu, bukannya apa mesti dapat duit,bayangkanlah berapa bolih dapat kalau asyik duk buat tunjuk perasaan.

"hujjjah yang menarik yang mengandungi seribu satu makna.tunjuk perasaan bukan budaya kita tapi bila tabur wang ia akan bertukar menjadi budaya kita atau lebih tepat budaya UMNO.akhirnya ana faham apa sebenarnya berlaku.babi hanyalah masalah tinggalan UMNO dan tindakan kerajaan selangor hanyalah tindakan pembetulan kepada permasalahan yang telah lama dihadapi penduduk selangor yang pula sedar dan inginkan kedamaian dan keamanan. salakan anjing serta kesabaran orang melayu islam berhadapan pencemaran yang berpunca dari penternakan babi sejak bertahun tahun dulu menjadi bukti nyata.

namun UMNO sebagai makhluk perosak menggunakan babi sebagai isu dengan fakta yang diputarbelit serta olih kerana ada sebahagian orang melayu yang tidak bermaruah maka hanya dengan RM 100.00 mereka sanggup berdemo dan memegang kain rentang yang biadap dan tidak bermoral.malang sungguh nasib golongan ini yang selama ini bergantung hidup dengan UMNO.................

No comments: