Sunday, May 4, 2008

Hari Pertama


Hari ni, 30 April 2008, hari mula persidangan. Hari yang penuh sejarah dimana sidang dimulakan dengan soal jawabm tetapi punya nya banyak point of order yang dikemukakan oleh YB , maka hanya sempat 3 soalan saja yang dikemukakan, itupun soalan tambahan haya dibenarkan 1 saja setiap soalan.
Kebiasaan sepanjang 4 tahun ada dalam dewan, ada sampai 3 soalan tambahan boleh dikemukakan. Speaker pun nampak begitu gelisah hari ini. Banyak yang menghadapi kekeliruan terhadap keputusan peraturan mesyuarat kerana SU dewan telah mengemukakan satu usul tetapi dipinda kepada orang lain yang akan bawa usul tersebut tidak sampai 14 hari, yakni usul menjunjung kasih kepada YDP Agong.
Mula diusulkan akan dibawa oleh Muar, tetapi tiba-tiba tak sampai 14 hari oleh ahli biasa atau 7 hari oleh jemaah menteri, ia dipinda kepada usul yang dibawa oleh Kulai pula, maka ahli YB dari Kuala Krai terpaksa memberikan jalan penyelesaian kepada YDP untuk menggunakan peraturan mesyuarat 99A agar perbahasan dapat diteruskan.Satu masalah lagi ujud dalam pembahagia soalan, dimana komposisi sekarang YB BN adalah 77, YB PR adalah 82, maka soalan harian sepatutnya adalah mengikut 1:1 , setiap satu dari BN diikuti oleh satu dari PR.
Maka inilah perkara yang diharap dapat diperbetulkan oleh SU dewan dan YDP dewan.Satu usul tergempar dibawa oleh YB Kubang Kerian mengikut peraturam 18 (1) ditolak oleh YDP berhubung pengembalian royalti minyak kepada kerajaan Terengganu yang mana walaupun sudah masuk mahkamah, tetapi tidak pernah ada progress. Selepas sidang pagi, diadakan sidang akhbar untuk menghapuskan ISA, dimana memo diserahkan kepada Ketua Pembangkang, YB dari Permatang Pauh. Satu sejarah negara dimana ketua pembangkang adalah seorang wanita.
Catatan Santai dari YB Dr Hayati Othman (MP Pendang)

No comments: